De noodzaak van verandering
Wie houdt er écht van verandering? Weinig mensen zijn van nature geprogrammeerd de boel op de schop te gooien op het moment dat dingen prima lopen, zo bleek tijdens een rondetafel met CIO’s die ik recentelijk bijwoonde tijdens de CIO Top van Network C. Wie verandert, kan het idee hebben controle te verliezen. Maar wat is de juiste balans tussen risico nemen en controle houden?
‘Wie verandert, kan het idee hebben controle te verliezen.’
CIO’s als aanjagers van innovatie
Chief Information Officers (CIO’s) spelen een cruciale rol in het begeleiden van organisaties door technologische veranderingen. Data is de ruggengraat van moderne bedrijven, ongeacht hun grootte. Het effectief beheren en analyseren van data kan een organisatie helpen om beter geïnformeerde beslissingen te nemen, klantbehoeften te voorspellen en interne processen te optimaliseren. CIO’s moeten samenwerken met verschillende afdelingen om digitalisering te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat de hele organisatie profiteert van technologische vooruitgang.
De uitdaging van gefragmenteerde systemen
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak hebben verschillende afdelingen en projecten door de jaren heen hun eigen werkwijzen ontwikkeld die draaien op suboptimale deeloplossingen. Dit maakt het lastig om digitalisering en innovatie binnen het hele bedrijf te laten werken. Wanneer IT, finance en HR allemaal op hun eigen manier werken, is het moeilijk om de innovatiekracht van het collectief te benutten.
Eén, geïntegreerde, oplossing als sleutel
Wanneer een van de oplossingen niet naar behoren werkt, is dat de uitgelezen kans om alle systemen te herzien en te standaardiseren. Hoewel dit misschien lijkt alsof het de zaken nodeloos overhoop haalt, zorgt een volledige herziening ervoor dat alles goed geregeld is. Wie gebruikmaakt van standaardoplossingen profiteert bovendien van de innovatiekracht van het collectief. Naast de voordelen op het gebied van innovatie, levert dit ook kostenbesparingen op: integratie, onderhoud en wisselende leveranciers voor verschillende systemen kunnen flink in de papieren lopen. Gebruik je één oplossing doorheen de gehele organisatie, dan heb je daar minder last van.
Weerstand tegen standaardisering
Een struikelblok bij zo’n verandering is dat veel afdelingen en bedrijven denken dat een gestandaardiseerde oplossing voor hen niet werkt. “Dat kan bij ons niet hoor, want wij werken heel anders” is een veelgehoord argument om niet voor elke afdeling dezelfde cloudapplicatie in te voeren. Toch zijn de functionaliteiten die zij gebruiken vaak hetzelfde. Laat je je door die paar afwijkingen in het bedrijf weerhouden van automatisering? Of laat je het proces en het systeem leidend zijn?
De kracht van communicatie en vertrouwen
Dé tip die ik aan de rondetafel bij Network C hoorde en die ik vanuit mijn ervaring bij Workday onderschrijf: neem uitgebreid de tijd om eventuele blokkades en bezwaren in de teams weg te nemen en uit te leggen waarom je als CIO in wil zetten op één oplossing. Benadruk waarom het grotere geheel er beter van zal worden. Verbinding en vertrouwen zorgen ervoor dat het vergezicht, dat zo’n IT-innovatie vaak is, ook goed landt.
De toekomst van werken in de cloud
Volledig in de cloud werken vraagt om een andere werkwijze, dat zal wennen zijn. Wie kiest voor standaardisering en een grote partij, kan vertrouwen op de kennis die eerder is opgedaan. Neem de tijd om hierbij te assisteren: bij een onderwerp als digitalisering kan je het simpelweg niet zonder je collega’s. Alleen samen kun je all in gaan en volledig inzetten op een nieuw systeem dat voor iedereen werkt en zorgdraagt voor optimale en efficiënte ondersteuning van uw HCM-, inkoop- en financiële processen.
Hette Mollema, Vice President Benelux bij Workday