‘Waarom je als CFO juist moet transformeren als het goed gaat’

Verandering heeft de naam vooral nodig te zijn als zaken niet goed gaan. Activistische aandeelhouders, tegenvallende resultaten, een nieuwe politieke wind: het is tijd om het over een andere boeg te gooien. Maar ook als alles voor de wind gaat, is het een goed idee om na te denken over een transformatie. Of eigenlijk júíst op dat moment.

In een wereld die zo snel verandert als de huidige, is het spreekwoord dat regeren vooruitzien is toepasselijker dan ooit. Een trend die je huidige businessmodel bedreigt maar nog ver weg lijkt, kan ineens vleugels krijgen en een rage worden. En wat als de zaken er nu zonnig voor staan, maar je businessmodel eindig is en je moet diversifiëren?

Tijdens het CFO-netwerkevenement ‘The Art of Reinvention’ van Network C bij businessclub The Duke in Nistelrode, besprak een handvol CFO’s van grote bedrijven wat er nodig is om die constante transformatie in gang te zetten. De CFO is allang niet meer degene die enkel over de cijfers gaat: ook strategie behoort tot het takenpakket. Wie gewend is om te transformeren en voor te sorteren op verandering, is wendbaarder op het moment dat het nodig is. Dat vraagt niet alleen om een goede strategie, maar ook om de juiste bedrijfscultuur: eentje met flexibel ingerichte werkprocessen, waarin de CFO voldoende ruimte krijgt om veranderingen snel door te voeren.

Hoe krijg je de rest van het management team mee op het moment dat er geen vuiltje aan de lucht lijkt? Als de urgentie ontbreekt, slokt de dagelijkse gang van zaken de tijd op. Real- time data en voorspellende analyses kunnen ervoor zorgen dat de noodzaak van transformatie ook duidelijk wordt voor de rest van het bedrijf. Door het onderwerp transitie objectief te maken in plaats van subjectief, is het makkelijker te anticiperen.

 

‘transformatie een constant gegeven in plaats van een verandertraject.’

Door jezelf constant af te vragen hoe de situatie nu is en waar je naartoe wil, en dit te staven met relevante data, is transformatie een constant gegeven in plaats van een verandertraject. Daarbij is het de constante vraag of de skills van je medewerkers passen bij de ambities en veranderingen die je voor ogen hebt. Kun je hen nieuwe skills leren zodat zij meegroeien en ook constant transformeren met je bedrijf? Wie tijdig ingrijpt en voorsorteert, heeft een grotere kans om zijn bestaande personeel te kunnen blijven inzetten in de toekomst.

Elif Pessers, Director bij Workday