Network C: Authentiek, verdiepend en bourgondisch

Drie ervaren bouwers van netwerken bundelen hun krachten in het nieuwe bedrijf Network C. Amy Quik, Stefanie Grimbergen en Kevin Mottard zetten hun handtekening onder het bedrijf dat vanaf 2021 onder meer commissarissen en CIO’s samenbrengt. Kruisbestuiving binnen en tussen executive en non-executive bloedgroepen staat centraal.

“Zakelijke vriendenkringen creëren, waar mensen elkaar kunnen leren kennen en na verloop van tijd durven te vertrouwen. Waardoor ze dromen, behoeften en angsten kunnen delen; een vertrouwde omgeving om op terug te vallen”, legt Kevin Mottard uit. “En dat alles vooral niet te massaal, denk aan events met 50 tot maximaal 100 deelnemers. Met sprekers uit alle geledingen van de maatschappij. Van die verpleegkundige en arts die tijdens de Covid 19-crisis het verschil maakten, tot de militair die in uitzendgebieden over leven en dood moest beslissen. Van het slachtoffer van een mediahetze, tot de geplaagde voetbalcoach die met zijn team degradeerde.”

Want, zo weet het drietal: De context waarin zakelijke leiders beslissingen moeten nemen is steeds gevarieerder en heeft steeds meer maatschappelijke raakvlakken. Leiderschap is hiervoor cruciaal en daarvoor kan je niet breed genoeg inspiratie en ervaring opdoen.

Naar commissarissen toe wordt het thema komend jaar ‘In the line of fire’. Betrokkenheid, aansprakelijkheid en wat er van een commissaris gevraagd wordt, zijn enorm toegenomen de laatste jaren, zeker wanneer organisaties in een crisis terechtkomen. “Het thema is volgens ons een mooie metafoor om in te gaan op onderwerpen zoals crisismanagement, communicatie, herstructurering en betrokkenheid, zonder management voor de voeten te lopen”, zegt Stefanie Grimbergen. Zij zal de kar trekken waar het het commissarissen netwerk betreft.

Amy Quik bouwt het netwerk van CIO’s op. “Wij willen hen samenbrengen tijdens intieme events met veel aandacht voor leiderschap. De focus zal niet liggen op de meest recente technologische innovaties, maar op hoe je die kennis vertaalt naar impact en lange termijn waardecreatie. We hebben een heel netwerk van commissarissen, executives en andere ervaren leiders in de samenleving die popelen om hen uit te dagen.”

Mottard, die zich zal focussen op het toevoegen van nieuwe bloedgroepen en het opzetten van activiteiten die het netwerk helpen bij hun professionele en persoonlijke ontwikkeling, ziet veel in de initiële bloedgroepen. “Bedrijven hebben tegenwoordig de mond vol van verandering en bedoelen hier vaak digitalisering mee”, zegt hij. “Niemand weet meer over die mogelijkheden dan de CIO, terwijl niemand beter weet hoe de hazen lopen dan de commissaris.”

Wat hen onderscheidend maakt? “Ik ben zakelijk en privé precies dezelfde persoon”, zegt Mottard, “ En ik geef om mensen, niet om hun functies. Dan voelen mensen dat je ‘echt’ bent, waardoor ze je gaan vertrouwen. Daardoor krijg je een open en eerlijk gesprek, en geen politiek correcte promo praatjes. Zo hoor je wat er echt speelt.”

“Events waar mensen gewoon weer even mens kunnen zijn”, omschrijft Quik de bijeenkomsten die Network C gaat organiseren. “We hebben geleerd dat de mens een sociaal wezen is, en dat digitaal veel mogelijk is. Maar een digitaal gedomineerde wereld of een digitaal gedomineerd leven zijn niet het belangrijkste. Het gaat om persoonlijke ontwikkeling, om interactie tussen mensen. En daarmee ook om ieders drijfveren op onze events.”

“Geen massale events met honderden mensen en tientallen sponsoren”, zegt Grimbergen. “Wij zullen onze events beperkt houden wat aantal deelnemers betreft en met een eveneens beperkt aantal sponsoren. Met het selecteren van die laatsten zullen we heel selectief zijn. Sponsor bij ons moet je worden, omdat je de juiste mensen wilt leren kennen en een duurzame band met hen wilt opbouwen doordat zij de man of vrouw achter jou leren kennen en vice versa. Daardoor ga je elkaar nadien wel vinden wanneer je iets voor elkaar kunt betekenen en is er geen noodzaak je aan elkaar op te dringen.’’

Mottard, Quik en Grimbergen beschikken ieder over een uitgebreid netwerk dat hen nu, met het nieuwe Network C, verder helpt. Want de gunfactor om het drietal een vliegende start te bezorgen is groot. “We zijn vanuit ons netwerk gestimuleerd en geholpen. De afgelopen tijd heeft ons geleerd dat het durven toegeven van je zwaktes een kracht is. En dat anderen voor je klaarstaan, als je maar om hulp durft te vragen. Aan ieder die heeft geholpen: dank jullie! Want zonder jullie hulp als investeerder, aanmoediger, klankbord of adviseur was de mooie kans om met deze organisatie van start te kunnen gaan niet mogelijk geweest”, zegt Mottard.

De eerste grotere events van Network C staan voor juni gepland en zullen fysiek zijn. Want, zo benadrukken Quik, Grimbergen en Mottard: “Wij zijn meer dan ooit overtuigd van de unieke kracht van fysieke events. Via webinars of video meetings kun je weliswaar content delen of met elkaar van gedachten wisselen. Maar een echt gesprek heb je pas als je elkaar eerst wat beter hebt leren kennen. En daarvoor moet je toch echt fysiek samen zijn. Een leuke locatie, een spreker die erbij past, de kennis en warmte van je peers, relevante informatie met een vleugje humor waardoor je jezelf goed kunt ontspannen, en dit uiteraard in een bourgondische setting. Ja, dat is iets waar wij ons op verheugen!”