Met het onderbuikgevoel navigeren naar de purpose

Pursue your Purpose, het thema van de CIO Top op 2 november in The Duke Club, Nistelrode. Socrates was ervan overtuigd dat elke keuze voortkomt uit streven naar geluk, dat wijsheid het gevolg is van zelfkennis. Wie zichzelf kent, is beter in staat tot keuzes te komen die echt gelukkig maken. Wat vind je als CIO en als mens écht belangrijk, hoe draag je als CIO bij aan de purpose van het bedrijf, en wat betekent technologie daarin? 

Maar misschien nog belangrijker: wat maakt jou als mens, als leider wie je bent en waarom doe je de dingen die je doet? CIO Top; een moment van reflectie, bewustwording en openheid. In de aanloop naar het event spreekt Amy Quik van Network C met Mario Suykerbuyk, sinds 2017 CIO van Eneco. “Ik maakte snelheid, kreeg de pace te pakken en wist klantimpact te realiseren door een versnipperde IT organisatie te reorganiseren.”

‘Ik kwam naar Eneco vanwege die purpose’

Als er één CIO is die Pursue your Purpose, het nastreven én bereiken van je passie, in de praktijk heeft gebracht en nog steeds brengt, is het Mario Suykerbuyk (48) van Eneco. Hij heeft de business in zijn DNA en wist bij reuzen als Wolters Kluwer, TNT en PostNL door IT- en business functies te combineren een metamorfose te bewerkstelligen. 

Tegenover Amy Quik van Network C zegt hij: “Ik kom uit een Brabants gezin, we leerden onze eigen kansen te creëren. Mijn vader was de eerste in een reeks Suykerbuyken die ging studeren. ‘Gooi tien ijzers in het vuur’, zei hij, ‘dan komt het met één zeker goed’. Ik was avontuurlijk, ging al heel jong ver reizen. Eerder al, met het gezin, waren we zeer geregeld op die camping in Domburg. En weet je, dat doe ik nu met mijn gezin nog steeds, kamperen in Zeeland, meerdere keren per jaar. Op vrijdagavond de camper – ja, met zonnepanelen op het dak – volladen en richting Domburg.”

Dat ‘voor jezelf opkomen’ en snel zelfstandig zijn, hebben Suykerbuyk gevormd. Hij studeerde technische bedrijfskunde in Eindhoven, is allesbehalve introvert en praat vrijuit. Gevleugelde woorden, uitgesproken met een knipoog: ‘Ik ben misschien niet de typische CIO die je verwacht, maar denk altijd vanuit de klant en probeer inspirerend en verbindend te zijn’. En: ‘Ik heb IT in de boardroom gekregen’. 

Transformeren als geen ander 

Zo wist Mario Suykerbuyk werkmaatschappijen van Wolters Kluwer te transformeren van een ‘papieren’ uitgeverij tot een digitale wereldspeler. “Dat begon met het automatiseren voor een klant, die eerste website. Ik zei ‘geef mij al die papieren maar’, ik ga het digitaliseren. Ik heb 12,5 jaar bij Wolters Kluwer gewerkt, gezorgd voor de digitale ommezwaai.“

Vervolgens begon het avontuurlijke bloed toch weer te kruipen waar het niet gaan kon en volgden functies als Program Director IT Masterplan bij TNT en Managing Director Data Solutions bij PostNL. Silo’s afbreken, versnippering tegengaan, internationale slagen maken. Dáár staat Suykerbuyk om bekend, dat is zijn kracht. Op de vraag van Amy Quik of hij daarbij ook weerstand ondervond, zegt de CIO:

“Tja, als je zo’n slag wil maken, kom je altijd mensen tegen die roepen ‘wil niet, zal niet, kan niet’, maar juist dan ben ik op mijn best en lukt het ook om hen over de streep te halen en samen stappen te maken.”

Pursue your Purpose, volhardendheid om dat doel te bereiken. Als mens veranderde Mario Suykerbuyk toen hij in o.a. India, Vietnam en de Filippijnen werkte. In zijn eigen tijd bouwde hij als vrijwilliger mee aan huizen voor sloppenwijkbewoners. En toen het tijd werd voor een volgende carrière-stap had hij meerdere opties.  

Het nieuwe thuis bij Eneco 

“Zeker vier”, vertelt hij. “Bij banken, bij telecommers, bij grote verzekeraars. En toen kwam ook Eneco voorbij. Ik zat daar, in die hal van het Rotterdamse hoofdkwartier, en zag een ander type mensen dan de collega’s die ik gewend was. Die vibe, dat lachen, die goede koffiebar ook! Ik voelde, nee ik wíst dat ik mijn nieuwe thuis gevonden had.”

Op de vraag van Amy Quik hoe zijn landing bij het sustainable energiebedrijf vier jaar geleden verliep, zegt hij: “Mijn opdracht bij de start was ‘kijk eens naar IT en probeer daar een volgende stap te maken, het naar een hoger niveau te brengen. Toen wist ik al dat Eneco in de verkoop zou gaan. Mijn CIO-office bestond uit zo’n twintig mensen op een plek waar de grotere contracten uitonderhandeld werden. Die vervolgens werden doorgezet naar de IT-afdelingen van zeven decentrale business units, die op hun beurt weer rapporteert aan de MT’s van die units en hun eigen IT-beleid voerden…”

Dat móest anders, concludeerde Mario Suykerbuyk al snel. En met zijn ervaring bij onder andere PostNL ging hij aan de ‘centralisering slag’. “Ik heb een aanzienlijk deel van de mensen moeten laten gaan, een pijnlijke maar noodzakelijke beslissing. Billing was toen nog core business, maar daar win je op termijn de wedstrijd in energieland niet mee. Ik had data scientists nodig, AI en RPA, mensen met nieuwe skills.”

IT in de boardroom 

Want Suykerbuyk wist de link naar de business-strategie te maken, waardoor er veel geld vrij kwam zodat ik de digitale transformatie kon inzetten. “We hadden meer dan 200 leveranciers die overal in de organisatie shopten. Ik heb er dan ook snel voor gekozen om met één technologieplatform te werken, gekeken naar nieuwe businessvormen en 80 procent van IT uitgaven bij vijf strategische partners ondergebracht. Zo ging ik van 200 projecten naar zeven transformatie programma’s: de lighthouses.”

Opeens zag hij ‘die pace in de organisatie’. “Hoe bij te dragen aan purpose? Door de klant te leren kennen. Heeft hij een oud huis, nog niet geïsoleerd, een oude ketel, een elektrische auto, welke laadpaal leverancier? Data, data, data. Die samenbrengen en beschikbaar stellen voor heel Eneco. Vanzelfsprekend met inachtneming van de privacy.” Zo werd IT een strategische partner.

“We hebben IT dan ook naar de boardroom gebracht. Dat zie je niet vaak bij bedrijven en organisaties, maar dit is cruciaal in de digitale transformatie.”

‘Wij maken het verschil voor die betere wereld’

Terug naar Pursue your Purpose: “Wij zeggen dat het opwarmingsniveau van de aarde, dat aanvankelijk voor 2050 was berekend, in 2040 al wordt bereikt. Eneco gaat hierin nog een stap verder met haar OnePlanet programma waarin we onze eigen footprint en die van onze klanten voor 2035 CO2 neutraal hebben. Vijf jaar eerder dus. Onze datacenters draaien dan allemaal op renewables, we hebben e-boilers die elektriciteit opslaan, we ontsluiten duurzame assets van ons zelf en bij onze klanten, we maken dat verschil maken voor die betere wereld. Ja, je komt tot grote hoogte met zo’n purpose. En nee, het gaat niet louter om de businesscase. Daar geloof ik heilig in.”    

“Veel CIO’s worstelen met changemanagement”, brengt Amy Quik van Network C naar voren. “Hoe tackle jij dat?” “Vertrouwen is het belangrijkste”, luidt het antwoord van Mario Suykerbuyk. “De grote ommezwaai is afgelopen jaren gemaakt. Van government owned naar aandeelhouders-owned. Transformatie van een vooral Rotterdams bedrijf, naar een internationaal georiënteerde organisatie.”

Over die verkoop aan de Japanners van Mitsubishi en Chubu Electric Power: “Ons streven is verdubbeling van de renewables, we leggen de lat heel hoog. Om dat doel te bereiken heb je grote investeerders nodig, zo simpel is het nu eenmaal. 

CIO met voelsprieten in de business

Mario Suykerbuyk omschrijft zichzelf als een ‘CIO met voelsprieten in de business’. Daar waar het nogal eens voorkomt dat die Chief Information Officer vooral over de cloud en techniek praat, alle technologieën naast elkaar legt, is Suykerbuyk veel meer de extraverte CIO. De CIO die zich afvraagt hoe kan ik IT inzetten om klantimpact te maken, hoe change aan de voorkant kan worden bereikt, hoe krijg ik digital DNA in de organisatie om te transformeren tot dat klantgerichte en datagedreven bedrijf. Een CIO ook die deels op onderbuikgevoelens navigeert. “Als iets niet goed voelt, is het dat ook vaak niet en stap ik dus niet in.”

“Moet de CIO een plaats krijgen in de board?”, vraagt Amy Quik. Het antwoord van Suykerbuyk laat geen seconde op zich wachten. “Zeker, onmiddellijk. Bedrijven worden digitale IT-organisaties, ook Eneco. Als ik dan spotjes van de concurrentie zie… ‘Wij hebben de beste energie’. Dat moet anders, dat doen wíj anders. We gaan nu die bult over, richting close involvement van en met die klant. 

Over het naadloos samenwerken met de CFO, volgens menig finance deskundige een absolute must: “Zeker heel belangrijk. Elke organisatie zou een Chief Financial Officer in de board moeten hebben die IT niet als kostenpost ziet maar als aanjager van de digitale transformatie. Overigens heb ik liever dat er een tekort aan geld is, dan dat de euro’s tegen de plinten klotsen. Want in dat laatste geval worden er door allerlei mensen allerlei proefballonnetjes opgelaten waarop weer niemand zit te wachten. Dat zie je in heel veel organisaties met heel veel geld gebeuren.”

Purpose, ook thuis aan de eettafel 

Nog één keer terug naar het motto van de komende CIO Top. “Ik ben naar Eneco gekomen vanwege die purpose, vanwege de vaste wil die gestelde doelen te bereiken”, zegt Suykerbuyk. “Gave dingen doen met duurzaamheid in het vizier, om in 2035 CO2 neutraal voor al onze klanten te kunnen zijn. Dat hand in hand met arbeidsgeluk bereiken! Ik zit nu vier jaar op deze plek en kijk met trots terug, ik heb nergens spijt van. Het bedrijf is vol in beweging gekomen. Ik heb gezien hoe mijn team zich heeft ontwikkeld, hoe ik zelf als mens ben gegroeid in die jaren. Eneco is nu zo groot dat we ertoe doen en nog steeds klein genoeg om wendbaar te zijn.”

En purpose koestert Mario Suykerbuyk niet alleen op het Eneco-hoofdkantoor in Rotterdam, maar ook thuis, aan de eettafel met echtgenote Angelique, met twee zonen, 16 en 14 jaar. “De oudste heeft nu een bijbaantje”, vertelt de CIO. “Hij kon kiezen; in een winkel gaan staan of vakkenvullen in de supermarkt. Het werd die eerste optie, de winkel. Vanwege het contact met mensen, met klanten. Net als mijn vrouw heeft hij diezelfde drive, die persoonlijke purpose. Prachtig toch?”   

Op 2 november organiseert Network C het evenement de CIO Top, met het thema ‘Pursue your Purpose’. Wilt u meer informatie over het evenement, kijk dan op CIOtop.nl