CFO top: ‘Jezelf heruitvinden begint bij de zoektocht naar je eigen bouwstenen’

Jezelf of je bedrijf heruitvinden kan om verschillende redenen gebeuren. Soms is de rek eruit, op andere momenten dwingt een maatschappelijke verandering je om dingen anders aan te pakken. Hoe gooi je het dan over een andere boeg, stelt Kevin Mottard van Network C de zaal met zo’n honderd CFO’s de vraag bij het begin van de CFO Top op de exclusieve golfclub The Duke, waar de voorjaars toppen van Network C traditioneel plaatsvinden, ter introductie van het thema van deze top ‘’the art of reinvention’’. Betekent jezelf heruitvinden dan dat je een hele nieuwe richting inslaat of ga je terug naar de oorsprong?

CFO Peter van Erp vertelt de genodigden die vandaag naar The Duke in Nistelrode zijn afgereisd dat supermarktketen Jumbo duidelijk voor dat laatste heeft gekozen. De keten begon in 1996 onder leiding van Karel van Eerd, die zeven zekerheden schreef om de klant altijd centraal te stellen. Lage prijzen, hoge service: daar moest Jumbo voor staan. Dat motto vertaalde zich jarenlang naar groei.

Overnames werden gedaan op Konmar, Super de Boer, C1000, Laplace, Emte, Agrimarkt en expansie in Belgie. Ieder jaarverslag begon standaard met de woorden dat het een jaar was als nooit tevoren. Maar in de 26 jaar dat Van Erp bij Jumbo werkt, maakte hij nog nooit zulke woelige jaren als de afgelopen tijd mee. Oprichter Karel van Eerd overleed, zoon Frits werd gearresteerd. Tegelijkertijd zorgden de waanzinnige omzetten tijdens corona ervoor dat het bedrijf bleef groeien. ‘We werden verblind door de resultaten en zijn klanten geleidelijk meer uit het oog verloren’, erkent Van Erp.

‘Niet enkel meegaan in trends als flitsbezorging, maar écht goed onderzoeken wat onze klanten van ons verwachten.’

Na dit openhartige samenzijn is het tijd voor een korte break met uitzicht over de golfbaan die bij The Duke gelegen is. Hierna worden de CFO’s uitgenodigd om in verschillende rondetafelsessies zelf open kaart te spelen. Van Erp van Jumbo vertelt in één van de ruimtes verder over het heruitvinden van je bedrijf en wat de rol van de CFO daarin is. Hetgeen voor veel herkenning en raakvlakken zorgt. Met de inspiratie van Pep Guardiola en de Manchester City Netflix serie in gedachten, spreken de deelnemende CFO’s over hun eigen ervaringen. Over hoe hongerig hun organisaties zijn om te winnen versus de zelfgenoegzaamheid door succes. En de interne focus die komt kijken bij een groeiende organisatie die zich meer gaat richten op de organisatie zelf en minder op het winnen van klanten. In een andere ruimte doet CFO René van Tatenhove van Harvest House uit de doeken hoe je ondernemerschap in je bedrijf behoudt. Hoe zorgen ze ervoor dat de organisatie blijft groeien, maar dat de organisatie zelf niet belangrijker wordt dan de essentie, de beste vruchtgroente ter wereld produceren en verkopen? Dat doen ze met focus, cultuur en de ‘cellen’ theorie van Eckart Wintzen. Sven Breedijk van de Gemeente Amsterdam praat met andere CFO’s over de veranderingen in de publieke omgeving. In de hoofdstad merkt hij dat de samenleving behoeftes bij de overheid neerlegt om richting te geven in verandering. Hoe gaan ze daar mee om?

Psychotherapeut Veronique Streekstra en GZ-psycholoog Tamara Bavius nemen het thema van de dag wel heel letterlijk en lieten CFO’s reflecteren op zichzelf door middel van Kapla blokken. Hoe zijn ze nu opgebouwd en wat moet er nog op- of aangebouwd worden om te komen waar ze over tien jaar willen zijn? En in de laatste ruimte neemt Noortje Magis de groep mee in haar reis, die van Chili naar Nederland gaat. Hoe terugkomen in een cultuur die je denkt te kennen toch in de afgelopen 20 jaar sterk is veranderd en dat dit de nodige aanpassing vergt. Daarnaast heeft ze als CFO bij HVC Groep de grote uitdaging om het bedrijf te transformeren van afvalverwerker tot speler in de energietransitie. Welke rol speel je hier als CFO in en wat voor leiderschap vraagt dat?

Na een aperitief moment is het de beurt aan voormalig topsporter Pieter van den Hoogenband om te vertellen over de manier waarop hij zich bleef heruitvinden: niet alleen tijdens zijn zwemcarrière, maar ook daarna in zijn nieuwe rol als Chef de Mission van TeamNL tijdens de Olympische Spelen.

Al vroeg in zijn sportcarrière merkte Van den Hoogenband dat hij hard wilde werken voor een sport die hij écht leuk vond. Na tennis, hockey en voetbal geprobeerd te hebben, bleek zwemmen toch favoriet. Zijn moeder Astrid Verver, die zelf op een haar na de Olympische Spelen miste, wilde hem wel trainen, maar had twee speerpunten: gefocust en gericht. Wat de uitkomst was, dat zagen ze dan wel.

Maar Van den Hoogenband wilde meer. Al snel trainde hij met een Olympische droom, die mede door een personal trainer uitkwam. In 1996 zwom hij mee op de Zomerspelen in Atlanta, waar hij vierde werd. ‘Maar die Olympische Spelen waren als een snoepwinkel voor mij. Ik was 18 jaar, onbezonnen en kon zien hoe anderen hun sportprestaties optimaliseerden.’

Daarbij viel een land hem op: Australië had een plek in Canberra waar alle topsporters, coaches, wetenschappers en sportinstituten gebundeld waren om kennis met elkaar te delen. Het leerde Van den Hoogenband twee dingen: train slimmer, niet harder. En behandel je topsport als een teamsport. Hij besloot het, als de verbinder die zich naar eigen zeggen is, ook voor zichzelf te organiseren: met experts uit allerlei andere topsporten die hem hielpen beter te worden. Het resultaat? In Sydney won hij twee keer goud en twee keer brons, in totaal haalde hij zeven Olympische medailles op tijdens de vier toernooien die hij zwom. Het maakt hem een van de meest succesvolle Nederlandse sporters aller tijden.

Zijn verbindende eigenschap helpt hem ook in de baan die hij na zijn topsportcarrière aannam, als Chef de Mission van TeamNL tijdens de Olympische Spelen. Het vergde opnieuw wat aanpassingsvermogen om zich te schikken. ‘Het is een dienende rol, ik ben er zodat de hoofdrolspelers hun beste prestatie kunnen leveren.’ Ooit was hij die hoofdrolspeler, nu is hij gelukkig met een plaats buiten de spotlights.

‘Dat probeer ik topsporters ook mee te geven: er is een leven na de medailles. Als je hele identiteit ophangt aan je sportprestaties, heb je een probleem zodra dat ophoudt.’

Onder instemmend geknik en gemompel verlieten de CFO’s de zaal voor het gezamenlijke diner. Terwijl de laatste golfers de baan buiten verlieten, waren er smakelijke gerechten om bij na te praten. Het heruitvinden van jezelf is een thema dat iedereen lijkt te herkennen, geïnspireerd door anderen is het misschien niet zo’n spannende stap als het lijkt.

Op 3 juli komt het CFO Netwerk opnieuw samen, dan rondom het thema ‘All in or Nothing’. We luiden dan graag met elkaar de zomer in op het prachtige Prins Hendriksoord in Den Dolder.