CFO Top: CFO’s uitgedaagd door jongere generaties op derde CFO Top

Hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf continu blijft vernieuwen, ondanks de waan van de dag? Om die geest uit de fles te krijgen, koos Network C deze keer voor het thema ‘Challenging the status quo.’ Een kleine honderd CFO’s gingen met elkaar in gesprek over hoe je jezelf uitdaagt en buiten de gebaande paden gaat.

Tijdens een feestelijk ontvangst met koffie, thee en lekkernijen in oud klooster Mariënhof in Amersfoort, begroetten bekende gezichten elkaar en werden handen ter kennismaking geschud. De groep bestond naast CFO’s van gevestigde bedrijven dit keer ook uit een groep young potentials: toekomstige executives die vandaag al een mooie rol vervullen binnen hun organisatie maar nog een jonge en nieuwe blik hebben. Wat kunnen de generaties van elkaar leren en hoe dagen ze elkaar uit?

In de voormalige kerk vertelt mede-oprichter Amy Quik tijdens de opening over haar manier om zichzelf uit te blijven dagen: het podium opgaan. ‘Maar elke keer als ik buiten m’n comfortzone kom, merk ik dat het steeds iets beter gaat. Zo verschuift je eigen ongemak langzaam.’

‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’
Iemand die alles weet over grenzen verleggen en buiten je comfortzone treden, is Mark Slats. Op een rondreis in Australië in 2001 kwam hij een zeiler tegen. Slats had nog nooit gezeild, maar het verhaal dat je vanaf de andere kant van de wereld weer helemaal terug zou kunnen varen naar Nederland sprak hem direct aan.

Om geld voor een boot bij elkaar te krijgen, besloot hij zich voor een lokale bokswedstrijd in te schrijven. Ook dát had hij nog nooit gedaan. ‘Ik was heel blij dat ik m’n tegenstander een paar keer goed wist te raken en dat hij op de grond bleef liggen, want hij had veel meer ervaring dan ik.’ Op geluk én heel veel wilskracht versloeg Slats drie tegenstanders en won het toernooi, met een prijzenpot van 20.000 Australische dollars. Zijn reis kon beginnen.

‘Door hele korte doelen te stellen, ben je in staat om snel vooruit te gaan.’

Slats reisde vanuit Australië via de hoorn van Afrika, Brazilië en het Caribisch gebied terug naar Nederland. Op zijn reis kwam hij wat jongens tegen in een roeiboot, ver voor de kust. Hij zag daarin de perfecte nieuwe uitdaging. ‘Toen ik ging zoeken, bleek er een roeitocht van 5000 kilometer te zijn, dwars door de Atlantisch Oceaan. Daar heb ik me toen voor ingeschreven – zonder boot, zonder enige ervaring.’

Elf maanden lang trainde hij bij een lokale roeiclub, dertig uur per week. Ondertussen knapte hij een roeiboot op, die hem tijdens de race in dertig dagen van English Harbour op het eiland Antigua naar Gomera bracht, een eiland naast Tenerife. Hij brak het wedstrijdrecord, dat tot dan toe op 49 dagen stond. ‘Maar het enige waar ik oog voor had, was de vierpersoonsboot die 17 uur op mij voorlag. Díé had ik willen inhalen.’

Zijn belangrijkste les uit dit alles? Buiten zijn comfortzone is hij op zijn best. ‘Door hele korte doelen te stellen, ben je in staat om snel vooruit te gaan.’ Toen de GPS in zijn boot maar aan bleef geven dat het nog een lange tocht was, knipte hij de draden door. Voortaan belde hij ‘s avonds en ‘s ochtends met iemand die hem hielp met de koers. ‘Toen kon ik me focussen op mijn korte doelen: drie uur roeien, één uur rust.’

Hij deed nog één poging om sneller te zijn dan welke boot dan ook – samen met een compagnon stond hij 2020 weer aan de start. ‘Maar deze keer waren de weersomstandigheden totaal anders, we hadden tegenwind en op sommige plekken was het ineens windstil.’ Maar in plaats van bij de pakken neer te zitten, wist Slats dat hij júíst op dit soort momenten extra gas moest geven. ‘Omdat anderen medelijden met zichzelf hebben en stoppen. Wij niet, zo bouwden we gestaag onze voorsprong uit.’ Het leverde ze de eerste plaats op, op 400 kilometer voorsprong van de andere boten.

Leren van en met elkaar
Na dit inspirerende betoog voor de CFO’s om eens buiten hun comfortzone te kijken, werd de groep uitgedaagd om van elkaar te leren. In een van de kamers leerde Jörg de Graaf, CFO van CM.com, de deelnemers denken als een disruptor. Ooit begonnen als kleine speler, gaat er nu zo’n 300 miljoen in de sms-dienst om. Hoe zorg je ervoor dat je met die groei je ondernemersgeest behoudt? Mariëlle Vogt en Linde Crijns van Enexis hadden een duidelijke boodschap voor de rondetafel: laat innovatie, verandering en jonge leiders niet sneuvelen onder de status quo. Hoe zorg je ervoor dat zij zich welkom voelen en niet gefrustreerd raken door kantoorpolitiek? Erwin Olijslager, Group Controller van ING, praatte openhartig over hoe de bank wordt uitgedaagd en – vooral – daarop reageert: moet je nou meegaan met iedere techtrend of is het juist de kunst om dichtbij je eigen waarden te blijven?

Wie denkt aan het uitdagen van de gevestigde orde, denkt automatisch aan de wereld van start- en scale-ups. Laurens Weers, CFO van Lightyear, vertelde over hun alles-of-niets mentaliteit en grootste uitdaging: funding. Het is constant zoeken naar de juiste balans tussen de rem erop zetten voor de vaste lasten versus geld uitgeven om de progressie te boeken.

Jezelf blijven uitdagen betekent ook vaak een nieuwe begin. Maar hoe win je vertrouwen en verdien je je strepen tijdens een nieuwe stap? Daarover vertelde Maurice de Wilde, die zijn eerste honderd dagen als CFO bij Husa Logistics net achter de rug heeft. Daarbij vroeg de rondetafel zich gezamenlijk af of ze meer de leiderschapsstijl van Louis van Gaal (hard) of Guus Hiddink (gevoelig en luisteren) hanteerden.

Als we tenslotte van íémand kunnen leren hoe als bedrijf om te gaan met de nodige stormachtige gebeurtenissen, dan is dat van Joris Knauf, Global Group Controller van koffie- en theemerk JDE Peet’s. Inflatie, de oorlog in Oekraïne, de pandemie: Knauf deed uitgebreid uit de doeken hoe zij daarmee omgaan en hoe ze te allen tijde de rust hebben weten te bewaren.

Van de kelder naar de top
Na de rondetafelgesprekken was men dorstig: gelukkig stond er een glas Vuurzee klaar, een gastronomisch bier gemaakt van champagnegist en Pinot Noir-druiven. Na deze korte pauze stond er nog één spreker op het programma: Merijn Zeeman, ploegleider bij het Jumbo-Visma wielerteam. Het team waar in 2015 niemand bij wilde horen, vertelde hij. ‘Rabobank was in 2012 als sponsor uitgestapt, er was een hoop negativiteit in het team.’ Hoe klim je dan weer op naar de top?

Zeeman had een paar wijze lessen, die ook toepasbaar zijn voor financiële professionals om hun bedrijven opnieuw uit te kunnen vinden. Zo begon hij met het eerlijke gesprek met wielrenners en staf: waar ging het mis? Iedere klacht die daaruit kwam, werd omgezet in een behoefte. ‘Vind je dat we niet goed trainen? Dan kunnen we daar innovatie tegenover stellen. Zo werd duidelijk waar ons team naartoe wilde.’

Die cultuur samen met het team smeden én er genadeloos aan vasthouden: het is volgens Zeeman hetgeen wat je richting kan geven in moeilijke tijden en waar je je aan op kan trekken. ‘We hebben samen ons droomdoel bepaald: de Tour de France winnen. Toen dat eenmaal gelukt was, vierden we dat we dat met het hele team voor elkaar hadden gekregen.’

Als laatste tip gaf Zeeman de zaal mee om kritiek te vragen aan mensen die er verstand van hebben, binnen en buiten de organisatie. ‘Zo hoorden wij bijvoorbeeld dat we een hele goede training hadden ontwikkeld, maar niet per se gericht op wielrenners. Daar hebben we hard aan gewerkt, net als aan voeding en materiaal.’ Ieder punt werd twee jaar afzonderlijk van elkaar getest, om te zorgen dat de resultaten van die ene verandering goed zichtbaar werden. En nu alles geoptimaliseerd is, wat is het nieuwe doel? ‘Dat gaan we binnenkort weer uitgebreid met het hele team bespreken.’

Met alle inspiratie van de dag nog vers in het geheugen werd het publiek naar een van de grote zalen van het klooster geleid voor een drankje en een zesgangen walking dinner. Er leek genoeg om over na te praten, want het bleef nog lang gezellig.

De volgende CFO Top is op woensdag 19 april. Dan staat het thema ‘The Search for Simplicity’ centraal.